äe-raitio_emma-web-srgb-3151-2

Äänekosken Energian asiakaspalvelussa lankoja pitää hyppysissään viime keväänä aloittanut asiakaspalveluvastaava Emma Raitio. Päivät kuluvat digitaalisten palvelujen parissa, mutta vapaa-ajalla Emman voi löytää metsästä.

 Viitasaarella kasvanut Emma opiskeli kauppatieteen maisteriksi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa ja asuu tällä hetkellä Laukaassa.

– Mieheni työpaikka on Äänekoskella. Kun Äänekosken Energialla aukesi asiakaspalveluvastaavan paikka, syntyi ajatus, miksen minäkin kävisi täällä töissä, Emma muistelee. Ja haki paikkaa.

Tyypillisin syy ottaa yhteyttä asiakaspalveluun on sähkösopimuksen tekeminen. Emma tiimeineen hoitaa myös laskutuksen, mistä välillä seuraa kyselyitä.

– Asioita voi käydä hoitamassa myös täällä paikan päällä, jos se tuntuu itsestä mukavammalta, Emma kannustaa.

Pieni ja ketterä energiayhtiö

Energia-ala liiketoimintoineen on tullut tutuksi Jyväskylän Energialla, missä Emma työskenteli viisi vuotta verkkopalveluiden sanoma-asiantuntijana ennen Äänekosken Energialle siirtymistään. Emman työhön kuului esimerkiksi välittää asiakas-, sopimus- ja mittaustietoja verkko- ja myyntiyhtiöiden välillä ja hoitaa näihin liittyviä yhteydenottoja.

– Tällaisessa ÄE:n kaltaisessa pienessä yrityksessä toimenkuva on tietysti paljon laajempi – ihmiset ylipäätään tekevät laajasti eri asioita. Se on oikein hyvä asia. Meillä saa ja pitää ottaa vastuuta, Emma sanoo.

Lisää automaatiota, parempaa palvelua

Emman ensimmäinen puolivuotiskausi painottui vahvasti uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon.

– Uusi järjestelmä on tuonut lisää automaatiota arkeemme. Kun manuaalityötä jää pois, pystymme keskittymään entistä paremmin asiakkaiden palvelemiseen, Emma kertoo.

Myös online-järjestelmä uudistuu

Asiakkaiden suuntaan näkyvämpi muutos on uuden online-järjestelmän käyttöönotto syksyn aikana, minkä seurauksena esimerkiksi kulutustiedot tulevat hieman nopeammin näkyville.

Ulkoasun ja sisältöpäivityksen lisäksi luvassa on uusia toiminnallisuuksia, joihin myös asiakkaat voivat vaikuttaa.

– Järjestelmää voidaan kehittää toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Kartoitamme parhaillaan, mitkä olisivat asiakkaiden näkökulmasta tärkeimpiä uudistuksia tai ominaisuuksia, Emma kertoo.

Eikä tässä vielä kaikki. Suomen sähkömarkkinoiden yhteinen tiedonvaihtojärjestelmä otetaan käyttöön 2022. Emma on mukana myös tässä mammuttihankkeessa.

– Uusi järjestelmä parantaa tiedonvaihtoa sähköyhtiöiden välillä. Tavoitteena on sähkömarkkinoiden yhdenmukaistaminen ja esimerkiksi sanomaliikenteen siirtäminen uuteen ympäristöön, Emma kertoo.

Vastuuta ja oppimiskokemuksia

Asiakaspalveluvastaavan rooli ja osallistuminen järjestelmähankkeisiin on tarjonnut Emmalle hyviä oppimiskokemuksia sekä edellytykset uuden kehittämiselle. Työnsä parhaimmaksi puoleksi hän nostaa pienen organisaation tarjoaman työnkuvan laajuuden.

– Kun on mukana monessa eri projektissa ja kehittämässä toimintaa, kokonaiskäsitys asioista kasvaa, Emma kertoo. – Jos huomaa, että on asioita, mitä voisi tehdä paremmin ja järkevämmin, niin meillä kyllä kuunnellaan kehitysideoita.

– Ja hyvää on tietysti se, että jokainen voi tehdä työtä omalla tyylillään.

Metsässä ja keittiössä

Vapaa-ajalla Emma ulkoilee mielellään ja tykkää kokkailla miehensä kanssa pitkän kaavan mukaan. Syksylle on suunnitelmissa aloittaa uusi, joskin omasta lapsuudenperheestä tuttu harrastus.

– Suoritin metsästyskortin viime syksynä, ja nyt olisi tarkoitus lähteä miehen kanssa metälle, Emma paljastaa. Kokkailuharrastus saakin uuden ulottuvuuden, kun pataan päätyy itse metsästettyä riistaa.

– Ensi vaiheessa haetaan pientä saalista, kuten lintua ja jänistä. Katsotaan nyt kuitenkin mitä saadaan ja mennään sen mukaan, Emma nauraa.

 

 

 

 

 

« Takaisin ajankohtaisiin