Suolahden taajamaan kaukolämpöä syöttävän putkiston rakennustyöt ovat käynnistyneet ja alkavat näkyä katukuvassa.
Metsä Woodin vaneritehtaiden lopettamispäätöksen johdosta Äänekosken Energia päätti rakentaa kaukolämpöputkiston, joka yhdistää Suolahden ja Äänekosken taajamien kaukolämpöverkot.
“Kaukolämpö on aina paikallinen ratkaisu. Äänekoskella on saatu nauttia jo pitkään poikkeuksellisen fiksusti tuotetusta kaukolämmöstä kun on voitu hyödyntää paikallisen teollisuuden sivuvirtana syntynyttä lämpöä seutukunnan lämmittämiseen”, sanoo Äänekosken Energian käyttömestari Juha Saranen.
Suolahden taajaman tarvitsema kaukolämpö tuotetaan jatkossa Metsä Groupin Äänekosken tehdasintegraatissa.
“On hienoa, että pystymme jatkossakin pitämään Suolahden lämpimänä kiertotaloushenkisesti”, Saranen toteaa.
Työt alkavat molemmista päistä
Putki rakennetaan myötäilemään Äänekosken ja Suolahden välistä kevyen liikenteen väylää. Rakennustyöt aloitetaan putken molemmista päistä. Työt alkavat Äänekosken taajamasta vähän Ääneniemen tien risteyksestä Suolahteen päin. Suolahden taajamassa työ aloitetaan Alkulankadulta kohti Muuntamontietä.
Urakka-alueet yhdistyvät aikanaan Kuhnamonkadun ja Äänekoskentien risteysalueella.
“Tavoite on saada linja lämmöntoimituskuntoon lokakuun loppuun mennessä, jolloin lämmityskausi alkaa. Se tarkoittaa, että putket ovat valmiit ja peitellyt ja niissä kulkee lämmin vesi. Kaikkia viimeistelytöitä kuten asfaltointeja ei välttämättä ehditä tehdä, niitä todennäköisesti jää seuraavalle keväällekin”, Saranen arvioi.
Yhteensä 16 km putkea
Suolahden ja Äänekosken välisen putken mitta on lähes 8 kilometriä. Koska tarvitaan sekä meno- että paluuputket, putkea rakennetaan yhteensä 16 km.
“Työt etenevät niin sanotusti venttiiliväleittäin. Kerrallaan maata aukaistaan kahden venttiilivälin eli noin kilometrin verran. Kun yhtä valmista venttiiliväliä koestetaan ja testataan, seuraavaa rakennetaan ”, Saranen havainnollistaa työn etenemistä.
Suolahden ja Äänekosken välinen yhdysputki on yksi Äänekosken Energian historian suurimmista kaukolämpöprojekteista. 8 km matkalle mahtuu muun muassa kahden uuden pumppamon rakennus, Paatelan kanavan ylitys sekä vilkkaan liikenneväylän alitus.
“Tulemme kertomaan työn etenemisestä matkan varrella tarkemmin”, Saranen lupaa.
Turvallisuus on prioriteetti
Työmaa tulee vaikuttamaan noin viiden kuukauden ajan seutukunnan arkeen. Saranen vakuuttaa, että liikennejärjestelyiden turvallisuus on projektissa tärkeä prioriteetti.
“Urakoitsija tekee jokaisesta työvälistä oman liikenteenohjaussuunnitelman, jossa huolehditaan siitä, että ihmiset eivät joudu kaivantojen ja koneiden sekaan. Kevyt liikenne ohjataan väliaikaiselle reitille niin että turvallisuus on huomioitu. Matkalle rakennetaan väliaikainen, noin 1,5 metrin levyinen kevyen liikenteen väylä”, Saranen kertoo.
Työn pääurakoitsija on varkautelainen Warmnet Oy ja suunnittelutyön on tehnyt oululainen Planora Oy.
“On ollut äärimmäisen tärkeää, että on saatu hyvä urakoitsija ja hyvä suunnittelija ja saadaan ylipäätään tehdä töitä erittäin ammattitaitoisten ihmisten kanssa. Erityiskiitos Ely-keskukselle ja Väylävirastolle erinomaisesta viranomaisyhteistyöstä, projektia on edistetty hyvässä hengessä ja aikataulussa, esimerkiksi luvat ovat järjestyneet hyvin joustavasti”, Saranen kiittää.