Syksyllä 2022 Äänekosken Energia valjasti Avidlyn huolehtimaan asiakasviestinnän sujuvuudesta myös tilanteissa, joissa sähköä ei ole riittävästi tai ollenkaan. Valtakunnallisen sähköpulan varalta rakennettu päivystävä palvelukonsepti ansaitsi paikan Finnish Comms Awardsin shortlistalla. Finnish Comms Awards -gaalaa vietettiin 16.11. Helsingissä. 



Kun Suomea uhkasi sähköpulan mahdollisuus, Äänekosken Energia joutui muiden energiayhtiöiden tavoin pohtimaan, miten asiakasviestintä hoidetaan sähköpulatilanteessa ja miten siihen etukäteen varaudutaan.

“Energiayhtiönä meillä on sähköpulassa kädet täynnä operatiivista työtä, mutta emme voi kuitenkaan tinkiä viestinnän toimintakyvystä siinäkään tilanteessa. Näimme että normaalit toimintamallit eivät tässä kriisissä riitä vaan täytyy pystyä hoitamaan asioita eri tasolla ja eri tavalla”, taustoittaa Äänekosken Energian toimitusjohtaja Maarit Herranen.

Avidly on ulkoistettuna resurssina hoitanut Äänekosken Energian markkinointia ja viestintää jo vuodesta 2017 ja oli selvyys, että Avidly saisi hoitaa asiakasviestinnän myös mahdollisen sähköpulan osalta. Viestiminen aloitettiin jo kesällä 2022 jakamalla tietoa sähköpulasta uutiskirjeissä ja joka kotiin jaetulla esitteellä ja kertomalla miten sähköpulaan voi vaikuttaa ja valmistautua.

"Asiakasviestinnässä tärkein tavoite oli luoda luottamusta ja antaa asiakaskunnalle varmuutta asioiden hoitumiseen jakamalla asiallista tietoa sähköpulasta sekä konkreettisia neuvoja varautumiseen."

Varsinaista sähköpulatilannetta varten Äänekosken Energialle rakennettiin virtuaaliyhteyksin toimiva päivystyspalvelukonsepti, jossa kiinnitettiin erityistä huomiota toimintavarmuuteen myös poikkeustilanteessa.

“Loimme prosessin 24/7 päivystävän viestijäringin pyörittämiseen ja valmistelimme käytännön viestipohjat sekä verkkoon että tekstiviesteihin”, kertoo projektia Avidlyllä vetänyt Senior Communications Consultant Laura Koskenrouta.

Päivystystä tehtiin lopulta kuuden tehtävään koulutetun viestijän voimin tammi-helmikuussa 2023 noin puolentoista kuukauden ajan.

“Monellakohan energia-alan toimijalla oli vastaavanlaista järjestelyä? Olemme energia-alalla pieni toimija, mutta yhteistyö Avidlyn kanssa nosti yhtiömme viestinnän valmiuden suurten yhtiöiden tasolle”, Maarit Herranen toteaa.

Voittoa ei kisasta tällä kertaa tullut, mutta tärkeintä on se että ihmiset osaavat nyt toimia jatkossakin mahdollisessa sähköpulatilanteessa ja häiriöviestintä on entistä sujuvampaa.  

« Takaisin ajankohtaisiin